Over de helft! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Annicky - WaarBenJij.nu Over de helft! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Annicky - WaarBenJij.nu

Over de helft!

Door: Annicky

Blijf op de hoogte en volg Annicky

29 April 2016 | Spanje, Valencia

Hallo lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes,

Over de helft! Nog een kleine 2 maanden en dan zit het erop. Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste reisverslag! Er is veel gebeurd in de afgelopen maand, ik heb veel bezoek gehad, school is (na 1 maand vakantie gehad te hebben :P) weer begonnen en heb nog wat dagtrips gedaan.

Laat ik eens beginnen met vertellen over al het bezoek wat ik heb gehad. Eerst kwamen mam, pap, Leo en Lia. Rond half 10 ’s ochtends, op paaszondag, komen ze naar boven gelopen vanuit de metro waar ik ze opwachtte. Heel leuk om ze weer na 2 maanden te zien! Na de koffers afgezet te hebben in het hotel gingen we opzoek naar een tentje om een lekkere cappuccino en een stukje (hele dure achteraf gezien) taart te eten. Waarmee het toeristje uithangen in Valencia officieel begon. We hebben veel gezien: het oude centrum, Turia (het park rondom het centrum van Valencia), Ciudad de las artes y sciences, het strand, archeologisch museum, arena van stierengevechten, mercado Central, mercado de Colón, Torres de Serranos (de stadspoort), de universiteit, palacio del Marqués de dos Aguas (het barokpaleis), Estación del Norte (het station) en zélfs het politie bureau, aangezien mijn portemonnee op de laatste dag werd gestolen. Béétje jammer, haha. Blijkbaar is hij uit mijn tas gepakt en daarna in een steegje weggegooid, die avond kreeg ik namelijk via facebook een berichtje van de persoon die hem had gevonden: portemonnee weer terug, chillll. Het was genieten, het weer was goed, veel terrasjes gepakt en lekker gegeten. Vooral in een pizzeria bij mij dicht in de buurt, waar ze ook heerlijke toetjes hadden en ik met het andere bezoek ook ben geweest. In totaal zijn ze 4 volle dagen geweest en hebben we gezellig bij kunnen kletsen :).

Na hun vertrek had ik op 5 april een tentamen, dus ben ik maar eens begonnen met leren. Het tentamen gehaald met een 7.35, mooi puntje. Daarna kwam al snel het tweede bezoek: Fraukje en Renske. Op zaterdagochtend kwamen ze al vroeg aan en ook met hun heel veel leuke dingen gedaan en bijgekletst. Het stappen zaterdagavond was wel écht de bom of niet Rens en Frauk :P hahaha. Daarnaast hebben we ook gesport in Turia: hardgelopen en bootcamp onder leiding van Fraukje, we zijn goed bezig geweest! Frauk en Rens vlogen terug op dinsdagavond en Jorrit, Sten, Wouter en Celine kwamen op dezelfde tijd ongeveer aan in Valencia. Dus heb ik Fraukje en Renske uitgezwaaid en het nieuwe bezoek opgepikt op het vliegveld! Jorrit, Sten, Wouter en Celine hadden een appartement geregeld midden in het centrum. Ook wij hebben weer veel toerist dingetjes gedaan en terrasjes gepikt. Op donderdagavond besloten we uit te gaan wat heel erg gezellig was. Ik was rond 5 uur ’s nachts thuis en kon gelukkig gewoon de volgende ochtend in bed blijven liggen. Voor de jongens en Celine was het iets anders: hun wekker ging al om kwart voor 7, omdat ze die ochtend alweer terug zouden vliegen! Dus een goede 2 uurtjes slaap en gewoon weer door: respect voor jullie!!

Al met al heel gezellig :) Ik dacht dat ik daarmee al het bezoek gehad zou hebben, maar 4 vriendinnen uit Eindhoven hebben ook geboekt en zij komen het laatste weekend van mei! Dus weer wat leuks om naar uit te kijken!

Verder heb ik ook een boek uitgelezen: De bibliothecaresse van Auschwitz. Ik lees veel boeken, maar dit boek had een grote impact op mij gemaakt. Daarom wil ik er iets over vertellen. Het boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over de moed van een jong meisje, Dita, en de kracht van boeken in de verschrikkelijkste omstandigheden die je je maar kan inbeelden: gevangen zitten als Jood in een concentratiekamp in de Tweede wereldoorlog. In dit boek lees je mee met Dita, een 14 jarig meisje. Ze was 9 toen de oorlog begon en zij was enig kind in een Joods gezin. Stukje bij beetje worden al hun rechten afgepakt. Uiteindelijk komt ze samen met haar ouders in Auschwitz terecht. Wat ik las was verschrikkelijk, de dingen die gebeurden, hóe kan het? Er heersten ziektes, ze kregen niks te eten, iedere dag stierven veel mensen, ze werden behandeld als stront en dan liep er ook nog eens een psychopaat rond over het kamp: dokter Mengele, die de ergste experimenten uitvoerde op de gevangenen. Het was me nooit zo doorgedrongen wat er precies gebeurde tijdens de tweede wereld oorlog in een concentratiekamp, het verhaal is heel goed geschreven en ik kijk op naar Dita. Een jong meisje dat alles verliest, maar het overleeft en er toch heel sterk uitkomt.

Hier een stukje geciteerd uit het begin van het boek:
“In Auschwitz-Birkenau is een mensenleven niks waard; het heeft zo weinig waarde dat er al niemand meer wordt gefusilleerd, want een kogel is meer waard dan een mens. Nu zijn er gemeenschappelijke ruimtes waar Zyklon-gas wordt gebruikt, dat is goedkoper omdat er met één enkel blik gas honderden mensen gedood kunnen worden. De dood is een industrie geworden die alleen rendabel is als je met grote hoeveelheden werkt.”

Dat dit ooit heeft kunnen gebeuren, ik begrijp het niet…

Laat ik afsluiten een positief verhaal! Eind maart ben ik nog met Se Hee (een leuke meid uit Zuid Korea) naar Oceanografic geweest, dit is het grootste oceanografische park van Europa en we hebben hier veel visjes zien zwemmen, haha. Onder andere ook haaien en dolfijnen gezien, dus dat was wel vet! Ik ben met haar ook een dagje naar Sagunto geweest en naar Peniscola. Peniscola was prachtig, een klein wit stadje met een kasteel en uitzicht over de eindeloze blauwe zee. Heel mooi! Op de foto’s kan je het bekijken :).
Vandaag heb ik 10 kilometer hardgelopen én het ging goed! Ben daar heel blij mee want heb de afgelopen paar maanden soms flinke kramp in mijn kuit of voet, dus dat is wat minder. Maar vandaag dacht ik laat ik maar weer eens gaan en heb een heel stuk langs de zee gerend. Dat was heel fijn, mooi uitzicht tijdens het lopen :)

Er voeg weer een aantal foto’s toe, adios amigooooss!
X Annicky

  • 02 Mei 2016 - 17:25

    Stefan & Monique:

    Wauw, wat fijn al die bezoekjes uit Ollanda! En leuk dat je ze dan kunt rondleiden in de stad Valencia; erg handig zo'n stadgids, misschien nog leuk als bijbaantje?
    Eindelijk is het hier ook mooi weer, we hebben er lang op moeten wachten maar het is zover; eind deze week wordt de 20 graden gehaald en wellicht nog meer........
    Wij, Stefan en ik, gaan nog een paar daagjes weg, richting Harderwijk en de Veluwe; fijn!
    Gisterenavond hebben we nog een film gezien, waar gebeurd, over de 2e wereldoorlog in Warschau. Hoe een vrouw, een maatschappelijk werkster, 2500 kinderen heeft gered uit de Joodse getto van die stad. Ook weer indrukwekkend, ze is wel opgepakt, gemarteld maar heeft gelukkig de oorlog overleeft en is 98 jaar geworden. Ik hou dat boek, wat je hebt gelezen in gedachte, maar misschien is het te gruwelijk om te lezen want wat Mengele heeft uitgevreten is intens onmenselijk.

    (Effe schakelen) Annicky geniet van jouw tijd, het gaat sneller dan je denkt.......

    Lieve groeten van ons,

    Stefan en Monique

  • 03 Mei 2016 - 12:33

    Mechelien Van Den Heuvel:

    Hallo Annicky,

    Je zou inderdaad een goede reisgids kunnen zijn. Weer erg genoten van je reisverslag.Je kunt heel beeldend schrijven. Voor wat dat boek betreft heb ik ook veel boeken over de 2e wereldoorlog geschreven. Het is heel gruwelijk, maar ook dat ik vind dat het gelezen en verteld moet worden en zulke zaken niet meer mogen gebeuren. Het wordt in bepaalde landen ook ontkend. dat de holocaust heeft bestaan. Ik hoop, dat je wel hebt kunnen slapen, anders er met anderen over praten. Je hebt een meisje uit Zuid Korea ontmoet, hier heb ik ook een prachtig boek over gelezen. Meisje met zeven namen. Het gaat over een 16-17 jarig meisje wat haar geboorteland Noord Korea ontvlucht. Ook een waargebeuird verhaal.Ze heeft dit boek samen geschreven met David John.Ze heet Hyeonseo Lee, ze woont nu in Seoel. Ze spreekt nu over de hele wereld, zoals bij de VN en op het Oslo Freedom Forum. Oprah Winfrey heeft haar beschreven als de meest inspirende TED Talk ooit. Zo jong en krachtig en vooral moedig.
    Het is wel even een overgang, wij Ria en ik zijn ook in Peniscola geweest. Een geweldige oude stad met veel historie. Annicky heb jij mijn kaart met een jonge leeuw/tijger ontvangen? Ik heb hem de eerste week van april verstuurd. IK ga nu eindigen. Wat een mooi punt voor je tentamen. Liefs Mechelienxxxx

  • 03 Mei 2016 - 13:27

    Annicky :

    Wat fijn dat het in NL nu ook mooier weer wordt, veel plezier in Harderwijk en de Veluwe Monique en Stefan :) !! En wat grappig dat jij en Ria in Peniscola zijn geweest Mechelien, ik vond het een leuk stadje met vooral mooie uitzichten op de blauwe zee! En ik heb je kaartje niet ontvangen... Ik kan zelf niet in de brievenbus kijken, daar heeft Cedric de sleutel van, dus ik ga het aan hem nogmaals navragen, hopelijk komt je brief toch nog aan!

    PS.: laten we inderdaad hopen dat zulke dingen nooit meer gebeuren in de wereld. Ik ben benieuwd naar je boek Mechelien: Een meisje met zeven namen, misschien dat ik die ook nog wel een keer ga lezen.

    Liefs uit Valencia :) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annicky

Hee lieve familie en vrienden, Via deze site zal ik jullie updaten over mijn avonturen in Valencia en kunnen jullie ook wat foto's zien van deze prachtige stad. Adios amigo's, xxx Annicky

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 4800

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Adventures in Valencia

Landen bezocht: