Alweer bijna twee maanden hier! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Annicky - WaarBenJij.nu Alweer bijna twee maanden hier! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Annicky - WaarBenJij.nu

Alweer bijna twee maanden hier!

Door: Annicky

Blijf op de hoogte en volg Annicky

22 Maart 2016 | Spanje, Valencia

Hallo allemaal!

Alweer bijna een maand geleden sinds mijn laatste update. Wat is er allemaal gebeurd? Ik ben het eerste weekend van maart samen met Maren naar Madrid geweest, wat een hele leuke stad is om te zien! Een beetje jammer was wel dat het in Madrid 7 a 8 graden kouder was dan in Valencia en het weer was afwisselend: regen, bewolkt en soms gelukkig ook nog een zonnetje :). Het scheelt heel veel als de zon schijnt, voor je gevoel is het dan 5 graden warmer. Madrid is een hele drukke stad, veel verkeer en veel toeristen. Wat ik het mooiste vond aan Madrid was het El Retiro park. Dit is een heel groot park met een groot meer in het midden. Je hoort het drukke verkeer niet meer en je kan helemaal tot rust komen. Het was heel relaxed om hier rond te lopen. Wat ik ook leuk vond aan Madrid was Mercado de San Miguel, een kleine markt waar allerlei verse producten worden verkocht en heel veel mensen op af komen om iets te eten of drinken. Er hing een leuke sfeer en alles wat er lag zag er heel lekker uit. Madrid heeft verder nog meer parken, veel pleinen en musea. Wat ook leuk was om te zien was een stukje Egypte in Madrid: een aantal jaar geleden had Spanje geholpen met het beschermen van Egyptisch erfgoed. Als bedankje heeft Egypte Spanje een tempel cadeau gegeven die je kan bewonderen in een van de parken in Madrid.
In Madrid kan je verder alles op loopafstand doen, dus de metro hebben we hier niet gepakt. Al met al een leuke stad om een keer gezien te hebben!

Het weekend erop hadden we op zaterdag een ‘Paella course’. Het leek ons leuk om te weten hoe je Paella het beste kan bereiden! Helaas bleek dat we zelf niet aan de slag konden, maar dat het voor ons bereid werd. Het is een heel werk om het te maken, het nam 2 tot 2,5 uur in beslag! De ingrediënten die gaan in de Valenciaanse Paella zijn rijst, kip, konijn, bonen, tomatensaus, kruiden en heel veel olijfolie. Het werd bereid in een park in Valencia, het weer was goed, dus we hebben lekker een beetje in de zon gezeten, gekletst en agua de Valencia gedronken. Dit is alcoholisch drankje van cava, jus d’orange, wodka, gin en suiker. Het is een hele lekkere cocktail, maar ook wel met een hoog alcoholpercentage, haha. Zondag zijn we naar het strand geweest en hebben we het museum van Las Fallas bezocht. Las Fallas, het feest van het vuur, vind ieder jaar plaats van 15 tot en met 19 maart. De oorsprong van dit feest gaat terug tot de middeleeuwen. In die tijd had de gilde van de timmerlieden de gewoonte op de feestdag van Sint-Jozef het houtafval te verbranden. Ze noemden die vuren Fallas. In de loop der tijd ontstond het idee om satirische poppen te maken en die te verbranden. Deze poppen werden ieder jaar groter en groter. Ik heb poppen gezien die 6 meter of groter waren. Er wordt heel veel geld hierin gestopt, om ze aan het einde te verbranden :P. Best zonde van die poppen, sommige waren heel mooi. De vrouwen kleden zich in prachtige jurken en iedere dag was er wel een optocht waar ze hun jurken showden en liepen op het tempo van de fanfare. Daarnaast staat Fallas bekend om het vuurwerk, wat er heeeeeeeeel, heeeel veel wordt afgestoken. Dit is echt niet normaal. Iedere dag om 14:00 uur (beginnend op 1 maart tot en met 19 maart) was er op het Plaza del Ayuntamiento de mascletà. Het gaat hier niet om het siervuurwerk bekijken, want dat zie je bijna niet overdag. Nee, het gaat hier over de grootte van de knallen. Ik zeg je, als je hartproblemen hebt ga niet naar dit plein! Hahaha. Het leek net alsof Valencia platgebombardeerd werd, zo hard, je voelt het door heel je lichaam bouncen. Zelfs op mijn kamer (30 min loopafstand van dit plein), hoor je de mascletà luid en duidelijk. Daarnaast was er vanaf 15 maart iedere nacht een vuurwerkshow om 0:00 of 1:00 uur. Dit is niet zomaar een show, zooo mooi, zo vet om te zien. Echt ik weet niet hoeveel geld ze hierin steken, maar ik heb nog nooit zo’n show gezien. Het duurde 15 à 20 minuten en werd natuurlijk afgesloten met mascletà, de lucht ontploft zowat. Het was echt vet.

Ook heb je een wijk in het centrum waar ze lichtshows geven: Ruzafa. Je kan het wel een beetje vergelijken met Glow in Eindhoven, alleen hadden ze hier mega grote lichtgevels opgesteld. Ook hier waren de shows heel vet. Leuk sfeertje, leuke muziek. Wel heel veel mensen, soms een beetje té veel, dan was het zo druk dat je nergens naartoe kon. Dat vond ik wat minder. Op 17 en 18 maart werd een meterslang Maria beeld opgetuigd met bloemen, het zag er mooi uit toen het af was, het plein zelf stond ook vol met bloemstukken.
Op de laatste avond, zaterdag 19 maart, steken ze de Fallas (de satirische poppen) in brand. Of beter gezegd, ze blazen die gewoon op, haha. Er komt weer een hoop mascletà en vuurwerk bij kijken en de poppen gaan de fik in. Best heftig om te zien. Op ongeveer iedere hoek van de straat staat wel een pop, dus overal in Valencia worden ze op hetzelfde moment in brand gestoken. Daarnaast is het iedere avond feest op straat, tot 4:00 uur in de nacht gaan ze buiten door.

Het enige wat ik iets minder vond aan Las Fallas wat dat iedereen zelf ook vuurwerk af stak. En met iedereen bedoel ik ook kinderen tussen de 3 en 7 jaar. Echt zo vreemd dat die ouders ze met vuurwerk laat spelen, en niet zomaar vuurwerk. Rotjes, maar ze hadden ook nog een 10x ergere variant dan een rotje. Een soort mascletà die echt een hele harde knal geeft. Soms is het echt een mijnenveld, omdat ze overal die dingen neergooien en niet echt uitkijken naar andere mensen. Dat vond ik niet zo heel chill. Dus ik ben wel blij dat dat nu over is.

Maar al met al was het een te gek feest! Leuk om meegemaakt te hebben! Dit weekend komen ons mam, pap, Leo en Lia naar Valencia. Kunnen we mooi Pasen met zen allen vieren :D.

Ps. Ik zal weer een aantal foto's toevoegen bij dit verslag :)

  • 22 Maart 2016 - 20:54

    Rik:

    Dag Annicky,

    Je heb weer een mooi verhaal geschreven wat mij doet denken aan een ceremonie op Bali. Daar werdt het maanjaar 1937 afgesloten met offer, maar ook de boze geesten in gedaantens van (dier)poppen met grote slagtanden. Op de laatste dag van het maanjaar worden ze door de straten gedragen. Ook is er vuurwerk. Later worden ze ook verbrand. Op de 1ste dag van het jaar mag er niemand op straat zijn. Alles op Bali is gesloten ook het vleigveld. Dit om de boze geesten het gevoel te geven dat het eiland niet bewoond is en ze dus vertrekken. Het deet denken aan jullie las fallas. Fijn dat je ouders er met pasen zijn. Veel plezier en vrolijke pasen. Lieve groetjes van Andre en Rik

  • 23 Maart 2016 - 09:44

    Annicky :

    Hallo Andre en Rik,

    Wat een grappig verhaal om te lezen! Lijkt inderdaad wel een beetje op Las Fallas :) Jullie ook een fijne Pasen gewenst!

    xx

  • 24 Maart 2016 - 10:15

    Mechelien Van Den Heuvel:

    Hallo Annicky,

    Weer heel erg genoten van je reisverslag. Wij krijgen zo een prima indruk van Spanje. Hun tradities en de betekenis van Las Fallas is mij nu helemaal duidelijk. Je zult nog wel merken waarom. Het vuurwerk was wel iets teveel. Ook de luchtvervuiling in deze vind ik ook wel erg. Tevens gevaarlijk voor de kleine kinderen, maar voor iedereen als ik het zo lees. De Mariabeelden zijn prachtig op de foto's. Ook de kleding van de dames. Ik zit hier heerlijk te genieten. Ik hoor van Madrid ook dat het park een van de mooiste dingen is om te bezoeken en ze hebben ook een prachtig museum, als je liefhebber bent. Volgens mij hebben zo ook een beroemd schilderij van JEROEN BOSCH Ik houd er wel van. Annicky, ik wens je nogmaals hele fijne Paasdagen samen met je ouders en Lia en Leo.
    De hartelijke groeten ook aan je vriendin Maren. Liefs Mechelien xxxx

  • 04 April 2016 - 09:37

    Monique:

    Hai Annicky,

    Wat een verhalen, wat geweldig om te mogen ervaren. Die lichtshow lijkt me inderdaad wel een wonderlijk schouwspel te zijn geweest. Tja, dat knallen en dat vuur.......volgens mij hebben ze het op de eerste hulp in die tijd ook wel heel erg druk gehad. Altijd wel interessant natuurlijk waar die tradities vandaan komen.
    Je ouders hebben het ook fijn gehad in Valencia, heerlijk weer en natuurlijk erg fijn om bij dochterlief te zijn geweest.
    Geniet ze en lieve groeten van ons,

    Stefan en Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annicky

Hee lieve familie en vrienden, Via deze site zal ik jullie updaten over mijn avonturen in Valencia en kunnen jullie ook wat foto's zien van deze prachtige stad. Adios amigo's, xxx Annicky

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 4807

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Adventures in Valencia

Landen bezocht: